Wettelijke verplichting digitale toegankelijkheid en inkoopbeleid
Wat zijn de consequenties van de
wettelijke verplichting om digitaal toegankelijk te zijn voor je
inkoopbeleid?
1 Wettelijke
kaders
Onderwijsinstellingen moeten wettelijk gezien voldoen aan de eis
digitaal toegankelijk te zijn. Hieraan liggen verschillende
wetgevingen ten grondslag. Deze zijn overzichtelijk op een rij
gezet door Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) en gelden
ook voor het PO en VO.
https://ecio.nl/wettelijke-kaders-voor-toegankelijk-onderwijs/
Wat moet je weten:
https://www.digitoegankelijk.nl/sites/default/files/2020-04/Digitale-Toegankelijkheid-In-Jouw-Organisatie.pdf
Programma van Eisen Leermiddelenketen:
https://www.pianoo.nl/nl/document/16074/programma-van-eisen-leermiddelenketen.
In het bijzonder hoofdstuk 3.2. artikel 11.7
2 Voordelen van een
goed inkoopbeleid
Aangezien de onderwijsinstelling moet voldoen aan de eis
digitaal toegankelijk te zijn, adviseert Stichting Toegankelijke
Informatie (STI) bij de inkoop van nieuwe lesmethodes dat erop
gelet wordt of deze voldoen aan het programma van eisen hoofdstuk
3.2 artikel 11.7. Het is de verantwoordelijkheid van de leverancier
en het scheelt de onderwijsinstelling veel werk te voldoen aan de
wettelijke eis, wanneer de leverancier de content/het product
digitaal toegankelijk levert.
3 Praktische
implicaties wanneer content niet digitaal toegankelijk
is
Wanneer content niet digitaal toegankelijk is, heeft dit een
negatieve impact voor een grote groep leerlingen (o.a. leerlingen
met dyslexie, een visuele beperking, taalontwikkelingsstoornis
(TOS) etc.). Zij zijn dan niet in staat de inhoud van het
lesmateriaal of de toets op een gelijkwaardige manier te verwerken.
Ze zullen hier bijvoorbeeld onevenredig veel tijd, inspanning of
hulp van derden voor nodig hebben. Dit ondermijnt de
zelfstandigheid, competentiebeleving en het gevoel erbij te horen,
wat weer een grote impact kan hebben op het welbevinden.
4 Waar op
letten?
- De beschikbaarheid en inkoop van een digitale variant van de
lesmethodes die volledig digitaal toegankelijk is voor
gebruik met elkedoor de leerling gekozen software (bijvoorbeeld:
een vooraf ingebouwde voorleesfunctie volstaat niet altijd; veel
leerlingen hebben specifiekere of uitgebreidere software
nodig)*
- De beschikbaarheid van een digitaal toegankelijk bestand van
een 'papieren' lesmethode via Stichting Toegankelijke Informatie of
Dedicon.
*Let op:een digitale variant, is niet altijd een
digitaaltoegankelijkevariant. Test de software die uw leerlingen
nodig hebben op correcte en volledige werking en vraag de
leverancier naar een toegankelijkheidscertificaat.