Beleidsplan op hoofdlijnen
Stichting Toegankelijke Informatie kiest projecten die de
grootst mogelijke impact hebben voor de persoonlijke en
maatschappelijke ontwikkeling van specifieke doelgroepen. Draagvlak
en samenwerking met betrokkenen staan daarbij centraal. We werken
samen met scholen, universiteiten, uitgevers en
belangenorganisaties.
Stichting Toegankelijke Informatie tracht haar doelen onder meer
te bereiken door de volgende activiteiten.
Korte termijn:
In opdracht van (onderwijs)instellingen en uitgevers in lacunes
voorzien door tegen een zo laag mogelijke kostprijs, boeken
digitaal geschikt te maken voor gebruik met geavanceerde
dyslexiesoftware of applicaties voor andere leerstoornissen ten
behoeve van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met een
leeshandicap.
Middellange termijn:
Stimuleren van educatieve uitgevers om optimale toegankelijkheid
van schoolboeken en leermaterialen te bewerkstelligen en hen helpen
dit doel te realiseren.
Werkzaamheden
Ons eerste project is gericht op het beschikbaar maken van
school- en studieboeken voor dyslexie
Stichting Toegankelijke Informatie wil letterlijk de handen van
betrokkenen ineen slaan om een oplossing tot stand te brengen voor
een probleem dat niet opgelost kan worden vanuit
overheidsfinanciering. De nood is hoog, er zijn nog vele duizenden
bestanden nodig van hoge kwaliteit. Tegelijkertijd zijn er
duizenden bestanden 'in het onderwijsveld' aanwezig die
onbereikbaar zijn voor de grote groepen leerlingen en studenten die
ze nodig hebben. Stichting Toegankelijke Informatie heeft diverse
gesprekken gevoerd met de branchevereniging van educatieve
uitgevers GEU, Dedicon en het ministerie van OCW om tot
samenwerking te komen. De GEU heeft onder voorwaarden die de
auteursrechtelijke positie zo goed mogelijk moeten beschermen,
ingestemd met onze activiteiten. Het Stichtingsbestuur heeft in
2014 besloten Lexima, Kastanjelaan 6 te Leusden als
uitvoeringsorganisatie aan te stellen en de opdracht te geven de
productie en de distributie van geschikte toegankelijke digitale
school- en studieboeken ter hand te nemen.
Tienduizenden leerlingen en studenten met een
leeshandicap/dyslexie zijn afhankelijk van het gebruik van speciale
software. Om goed met deze software te kunnen werken moeten
schoolboeken digitaal geschikt worden gemaakt. Het huidige aanbod
is kwantitatief en kwalitatief niet toereikend. Via fondsenwerving,
crowdfunding en crowdsourcing willen we het mogelijk maken dat er
meer geschikte digitale schoolboeken van hoge kwaliteit beschikbaar
komen en voor iedere school. Het succes van dit initiatief hangt af
van het aantal deelnemers. Hoe meer scholen intekenen, hoe lager de
prijs voor een schoolboek wordt. En hoe meer scholen meewerken, hoe
groter het aanbod wordt. Alleen scholen kunnen deelnemen. Zij
betalen per boek een éénmalige bijdrage aan de productiekosten en
krijgen daarmee de beschikking over het digitale boek dat speciaal
wordt aangemaakt voor gebruik met dyslexiesoftware. Er zijn geen
jaarlijkse kosten aan verbonden.
Toegankelijk digitaal
onderwijsmateriaal
Om goed onderwijs te kunnen geven, is het van belang dat het
digitale onderwijsmateriaal en leeromgevingen voor alle leerlingen
met en zonder functiebeperking toegankelijk, gebruiksvriendelijk,
duurzaam en gemakkelijk vindbaar zijn. Digitale leeromgevingen,
leer- en informatiesystemen, websites en applicaties zijn
toegankelijk als leerlingen met een functiebeperking deze net zo
effectief kunnen gebruiken als leerlingen zonder functiebeperking.
Met digitale toegankelijkheid van de educatieve leermiddelen en
leeromgevingen zijn leerlingen met een functiebeperking beter in
staat om zelfstandig de onderwijsroute te volgen en te voldoen aan
de gestelde eisen van de eindtoetsen. Dit draagt tevens bij aan de
ontwikkeling van zelfredzaamheid en participatie in de
maatschappij. Toegankelijke materialen vergroten doorgaans ook
direct de toegankelijkheid voor andere gebruikers zonder
beperkingen. (Bron: drempelvrij.nl)
Inmiddels zijn door Stichting drempelvrij richtlijnen voor de
toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van Digitaal Educatief
Lesmateriaal ( DEduLes-richtlijnen) ontwikkeld. Deze set
richtlijnen bevatten ook aanbevelingen ter ondersteuning van
onderwijsprofessionals en -gebruikers, gericht op het verbeteren
van toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van
digitaal lesmateriaal. De DEduLes-richtlijnen worden deel van de
professionele standaard, bevatten normatieve uitspraken en hebben
mede daardoor een juridische betekenis.
Bij de ontwikkeling van digitaal educatief lesmateriaal zijn
altijd meerdere partijen/personen betrokken. En vaak is onduidelijk
wie verantwoordelijk is voor het toepassen van de
DEduLes-richtlijnen.Informatie, advies en nascholing is nodig.
Daarin wil Stichting Toegankelijke Informatie een rol nemen.
Enerzijds om uitgevers te stimuleren en ondersteunen om volgens de
richtlijnen te gaan werken, anderzijds om docenten die zelf
educatief materiaal ontwikkelen te instrueren. We zullen hiervoor
voorlichtingsbijeenkomsten en trainingen organiseren.
Activiteitenkalender 2016 en
2017
1.
Wij willen in 2016 het bestand van geschikte digitale boeken
uitbreiden naar 500 titels en in 2017 naar 1.000.
2.
Het aantal deelnemende scholen gaat groeien naar respectievelijk
200 en 500.
3.
Voorjaar 2016 gaat onze webshop live.
4.
Er zijn scholen en instellingen die in het verleden zelf boeken
hebben bewerkt voor onze doelgroep, wij nemen zoveel mogelijk
geschikte bestanden over voor bredere distributie.
5.
Wij zullen actief aan public relations doen, denk daarbij aan het
aanwezig zijn op onderwijscongressen en beurzen, publicaties in
vakbladen, het verspreiden van flyers en het bezoeken van scholen
en uitgevers.
6.
Stichting TI wil de goede relatie met het ministerie van OCW
benutten om haar doelstellingen voor een breder publiek kenbaar te
maken.
7.
We zullen voor docenten en educatieve uitgevers een gericht aanbod
ontwikkelen van cursussen en voorlichtingsbijeenkomsten voor het
leren werken volgens de DEduLes richtlijnen.
8.
Wij streven ernaar om in 2016 en 2017 via fondswerving totaal
€70.000,- te ontvangen.
terug