Verslag activiteiten
Knelpuntenanalyse
Stichting Toegankelijke Informatie (Stichting TI) heeft een
behoeftepeiling gedaan onder de gebruikers van dyslexiesoftware.
Deze 'Behoeftepeiling aangepaste leermiddelen voor
dyslexiesoftware' bracht in kaart wat scholen, ouders en leerlingen
doen om aan digitale schoolboeken te komen die geschikt zijn voor
gebruik met dyslexiesoftware, wat de knelpunten zijn en welke
behoeften er leven. De uitkomsten hiervan zijn besproken met de
Groep Educatieve Uitgevers (GEU), Dedicon en het Ministerie van
OCW.
Wettelijk kader
In 2014 heeft Stichting TI de juridische positie m.b.t. scannen,
bewerken en onderling uitwisselen van schoolboeken door Prof. Dr.
B. Hugenholtz laten beoordelen tegen de achtergrond van artikel 15i
van de Auteurswet (de zgn. gehandicaptenexceptie). Het advies maakt
duidelijk dat Stichting TI de wettelijke ruimte heeft om
onder voorwaarden collectief productie en distributie van digitale
schoolboeken voor dyslexiesoftware te regelen. Met de GEU is
vervolgens overeenstemming bereikt over concretisering van die
voorwaarden. Vanwege de eisen m.b.t. auteursrechtelijke bescherming
is overeengekomen om vooralsnog alleen bestanden voor Sprint en
Kurzweil te produceren en distribueren. Tijdens de Nationale
Dyslexie Conferentie 2014 werd als startpunt een lezing verzorgd
over de plannen van Stichting TI.
Pilot
In mei 2015 heeft overleg plaatsgehad met een zestal
schoolorganisaties die actief werken aan structurele productie en
distributie van digitale schoolboeken voor dyslexiesoftware. Ook is
er overleg geweest met Stichting Drempelvrij over toepassing van de
toegankelijkheidsrichtlijnen voor digitaal leermateriaal. Juni 2015
heeft Stichting TI een pilot project schoolboeken gestart. Aan alle
scholen die met Kurzweil dyslexiesoftware werken is een uitnodiging
voor deelname aan collectieve productie gestuurd. Stichting TI
heeft Lexima aangesteld als uitvoeringsorganisatie. De schoolboeken
die bij de aanvang van het schooljaar 2015/16 aan scholen geleverd
werden/worden, waren voorzien van de met de GEU overeengekomen
auteursrechtelijke bescherming. De pilot werd als geslaagd
beschouwd, de resultaten zijn met de GEU besproken.
Implementatie
In 2015/16 is de collectie beschikbare schoolboeken voor
dyslexiesoftware geleidelijk uitgebreid naar bijna 400 digitale
bestanden, in 2017 naar 500. Er is werk gemaakt van het voltooien
van de website en inrichten van een webshop om het bestelproces
voor scholen te vergemakkelijken. Stichting TI was met een
stand present op de Nationale Dyslexie Conferenties
(NDC) 2015, 2016 en 2017. Sinds mei 2016 is het
schoolboekenproject van Stichting TI volledig operationeel met een
webshop en een mailingcampagne naar scholen. De levering van
schoolboeken in het kader van bovenschoolse implementatietrajecten
van Lexima en de bijbehorende inkomsten zijn volledig overgedragen
aan Stichting TI.
Partnerships
Stichting TI heeft in 2016 en 2017 overleg gevoerd met
educatieve uitgevers over de kwaliteitseisen van digitaal
leermateriaal, de levering van bronbestanden en samenwerking om
toegankelijkheid bij de bron te bevorderen. Ook met diverse
onderwijsorganisaties is overleg geweest over een meer
gecoördineerde samenwerking.
Fondsenwerving
In 2016 is succesvol aan fondsenwerving gedaan. Met deze extra
inkomsten zijn in 2017 nieuwe ambities gerealiseerd om in de
lacunes in de beschikbaarheid van hoogwaardige aangepaste digitale
schoolboeken voor dyslexiesoftware te voorzien met uitbreiding van
de collectie en een gratis kennismakingsactie voor
scholen.
Financieel
Financieel Jaarverslag 2016
Financieel Jaarverslag 2017
terug